top of page

קהילה דיגיטלית להגדלת מכירות


אין כמו קהילה דיגיטלית להגדלת מכירות, ליצירת חשיפה לעסק, להגדלת כמות הלקוחות, לשימור לקוחות קיימים, ליצירת שיתופי פעולה, היכרות מעמיקה עם השוק בו אתם פועלים, בניית מוניטין ואוטוריטה ועוד הרבה מאוד יתרונות.


אז בואו נצלול פנימה ונתחיל להבין יותר מה זו קהילה דיגיטלית? ולמה אנשים מחפשים להצטרף לקהילה כזו?


נתחיל עם העולם האמיתי: כידוע, אנשים רבים מעוניינים לחיות בקהילה חמה ולכן יבחרו בישובים קהילתיים, קיבוצים או מושבים וגם כשהם חיים וגרים בערים גדולות, ינסו לייצר לעצמם קהילה של חברים קרובים או קהילה של אנשים שיש להם איתם דברים משותפים, כמו ספורט או תחביב אחר.


העולם הדיגיטלי הינו תמונת מראה לחיים האמיתיים וגם בעולם הזה אנחנו רוצים להשתייך לקהילה, ובגלל הנוחות שמאפשר לנו המחשב והטלפון הנייד, רובנו מצטרפים לקהילות רבות לפי תחומי עניין, תחביבים, אמונות וערכים ועוד...


המרחב הדיגיטלי על שלל הערוצים והרשתות החברתיות שבו, מאפשר לנו להיות חלק מקהילות בינלאומיות, "לפגוש" אנשים מכל הארץ ומהעולם הרחב, לקרוא את מה שהם כותבים ומשתפים ולשתף בתמונות, סרטונים ותכנים שלנו. לקבל טיפים, לשאול שאלות ולקבל תשובות במהירות מדהימה ובעיקר להרגיש ביחד ולהיות עם אנשים שאוהבים בדיוק את מה שאנחנו אוהבים ולהרגיש חלק ממשהו מעניין, חשוב, בעל ערך, שמקדם תחום החשוב לנו, וזאת מבלי שנצטרך לצאת מהבית ולנסוע למרחקים, לעיתים זה גם מבלי שנצטרך להיחשף, כך שאנחנו עושים את זה בכמות וברמה שאנחנו רוצים ובלי מחויבות.


הרבה נושאים ואג'נדות קודמו על ידי קהילות דיגיטליות. מחאות נגד העלאת מחירים ברשתות השיווק, ההפגנות נגד כפיית חיסונים ותו ירוק, הפגנות פוליטיות נגד שמאל או נגד ימין, קידום הקריאה למשפט חוזר לזדורוב, נושא האקלים, קידום נשים לצד מניעת פגיעה בנשים ועוד.


לצד אג'נדות ברומו של עולם, יש לנו קהילות בתחומים ספציפיים כמו הכנת עוגות מבצק סוכר או הכנת סושי, גננות אקולוגית, טיפולים טבעיים נגד מחלות וסטרס, רכיבה על אופניים, או טיולי ג'יפים, תיירות במדינות ספציפיות בחו"ל או קהילת אוהבי הסקי, עשה זאת בעצמך לצד קהילה של אנשים שאוהבים לסרוג ומה לא... כל אחד ואחת יכולים להקים קהילה, לנהל אותה, להעלות אליה תכנים וטיפים שימשכו את הקהל שאוהב בדיוק את אותו התחום ומשם ניתן להתחיל להציע שירותים ומוצרים בתשלום ולפתח קהילה שמכניסה לעסק שלכם כסף.


איפה מקימים את הקהילה הדיגיטלית?

התשובה הקצרה היא כמובן במרחב הדיגיטלי.

התשוב המפורטת היא: קהילה דיגיטלית ניתן להקים בפייסבוק, אינסטגרם, יוטיוב, לינקדאין, וואטסאפ ובכל ערוץ דיגיטלי אחר.

מומלץ להוסיף לקהילה הדיגיטלית ברשתות החברתיות, גם אתר אינטרנט או בבלוג, אבל זה לא חובה. אפשר להקים את הקהילה ברשת חברתית אחת, שתיים או בכולן.


הקמת התשתית לקהילה לא אורכת זמן רב ולעיתים לא תכלול עלויות כלשהן, אלא אם כן תרצו להקים גם אתר אינטרנט.

ההשקעה בזמן וכסף יגיעו בשלב של הניהול והשיווק של הקהילה.

כי קהילה דיגיטלית חמה, פעילה וכזו שמכניסה לך כסף, דורשת טיפוח מתמיד, ניהול איכותי ובעיקר השקעה בתכנים מעניינים שיקדמו את חברי הקהילה, יעזרו להם, יתנו להם פתרונות לבעיות וחששות שיש להם ועוד.


כיום משתמשים הרבה בשם משפיענים, יש משפיענים באינסטגרם, טיקטוק, יוטיוב ועוד... הכוונה היא לאנשים המתמחים בתחום מסויים ומציעים את התובנות שלהם לקהל הרחב. כמו בכל תחום, יש את אלו שעושים עבודה טובה ואיכותית ויש את אלו שרוכבים על הגל.

המילה משפיענים מתקשרת בשנים האחרונות לכל מיני דוגמניות ומומחיות בישול וגרמה לירידת הערך של הנושא כולו, אבל מי מכם שעוקב אחרי משפיענים טובים, למשל בתחום הטיולים ותחומים מקצועיים רבים, מבין שמשפיען או משפיענית אמיתיים, משקיעים באיכות ואנשים ממשיכים להיות בקהילה שלהם ולעקוב אחריהם כי הם נותנים ערך רב באופן קבוע.

אני מעדיפה להשתמש במילה אוטוריטה, כי מי שמשקיע הופך לאוטוריטה בתחום שלו.


בעבר הקהילות החזקות היו בעיקר בפייסבוק והן קיימות ופעילות גם כיום, רק שהחשיפה אליהן יותר נמוכה בגלל האלוריתם של פייסבוק ובגלל שנוצרה לפייסבוק תחרות עם רשתות חברתיות חדשות.


אם תקימו קהילה בוואטסאפ כנראה תקבלו את החשיפה הגבוהה ביותר לפעילות שלכם, אבל גם כאן חשוב להבין מה היתרונות ומה החסרונות ולפעול בצורה נכונה.


בעיקרון, אני אמליץ ברוב הפעמים להקים את הקהילה שלכם במספר ערוצים, וזאת כדי למנף את היכולות של כל ערוץ תקשורת כזה ובנוסף להשתמש באימייל מרקטינג ודפי נחיתה כדי לשמר את המתעניינים.

יחד עם זאת, מאחר ובניית קהילה טובה ואיכותית שמגדילה מכירות, דורשת השקעת זמן רב, הרי שניהול של הקהילה במספר רשתות חברתיות וערוצי תקשורת, דורשת השקעה רבה יותר ולכן אני מעדיפה להתחיל בהקמת קהילה בערוץ או שניים במקביל ולהצמיח את הקהילה לערוצים אחרים ורשתות חברתיות נוספות לאורך זמן.


איך אדע אם קהילה דיגיטלית מתאימה לעסק שלי?

לאחר יותר מ-17 שנים שבהן אני עוסקת בשיווק דיגיטלי ולאחר יותר מ-25 שאני עוסקת בשיווק בכלל, אני יכולה להגיד שקהילה דיגיטלית מתאימה לכל עסק, לכל אג'נדה ולכל מטרה.


יכולים להיות הבדלים בתחומים שונים, למשל אם תקימו קהילה בנושא אוכל בריא, דיאטה קלה ומהירה, טיולים בארץ ובחו"ל, כנראה שהקהילה שלכם תוכל להתפתח במהירות ובקלות יחסית, אבל אז אתם תתקלו בתחרות, כי מה שבא בקלות, מושך הרבה אנשים לתחום וגם אחרים יקימו קהילות.

בתחומים יותר "אפורים" ופחות מושכים, לא תהיה הרבה תחרות, אבל יהיו כנראה קשיים אחרים כמו משיכת אנשים לתוך הקהילה ועדיין קהילה כזו, יכולה להיות מאוד חמה, פעילה ולגם להכניס הרבה כסף, בגלל שהיא ייחודית, נישתית ונותנת מענה לקהל שבדרך כלל לא נמצא בקהילה.


כך שלעיתים כדאי להקים דווקא קהילה דיגיטלית נישתית, או לבחור נושא ספציפי בתחום הפעילות שלכם ולהתמקד בו, תתפלאו כמה אנשים מחפשים את המיקוד וישמחו להצטרף לקהילה בתחום ספציפי שנותן להם יכולת להתפתח, ללמוד להתמקצע.


קהילה דיגיטלית חמה ופעילה – איך עושים את זה?

בשלב הראשון כדאי להשקיע בבדיקה מעמיקה של התחום, לראות מה הצרכים של הקהל ומה אתם מציעים להם והאם הם ירצו להצטרף לקהילה כזו.

בשלב השני כדאי לבדוק מה כבר קיים. האם יש קהילות בתחום הזה בפייסבוק, אינסטגרם, לינקדאין וכו', מה הם מציעים? האם יש שם מידע טוב, טיפים, דיונים ערים ומעניינים?

בשלב השלישי, במידה ונראה שיש מקום לקהילה בתחום, מומלץ לבדוק מה כדאי להציע לקהל היעד, לבדוק מה הבידול מהקהילות אחרות, מה הצעת הערך של הקהילה שיגרום לקהל היעד להצטרף גם לקהילה החדשה ולהיות בה פעיל.


בשלב הרביעי, נקים את הקהילה ברשתות החברתיות שבהן קהל היעד פעיל, נעלה תכנים ראשוניים ונזמין את קהל היעד להצטרף. (בוואטסאפ זה שונה, קודם נספר על הקהילה, נזמין אליה אנשים ואז נפרסם את התכנים, כי מי שמצטרף לא רואה את התכנים הקודמים.) כאמור, הקמת הקהילה הדיגיטלית ברשת חברתית זו או אחרת, לוקחת כמה שעות ולרוב גם לא כרוכה בעלויות גבוהות אם בכלל.


השלב החמישי הוא השלב שלא נגמר. כאן נדרשת השקעה בטיפוח וניהול הקבוצה. להיכנס כל יום מספר פעמים כדי לנטר את הפעילות, לענות על שאלות, להעלות תכנים, מידע וטיפים. להזמין חברים, לאשר בקשות הצטרפות, לראות האם יש מידע שעלה לקבוצה ואינו רלוונטי ועוד.


ככל שהקהילה הדיגיטלית יותר פעילה, הניהול יותר הדוק ונותנים יותר חופש פעולה לחברי הקהילה להתבטא, להעלות תכנים שלהם, הרי שיותר אנשים ירצו להצטרף לקהילה וכך היא תגדל ותשגשג.

אם הקהילה תהפוך לסוג של "לוח מודעות", הרי שהקהילה תתקיים ואולי אנשים רבים ימשיכו להצטרף אליה, אבל היא לא תהיה קהילה חמה ולכן היא כנראה גם לא תניב לך הכנסות.


האיזון בין קהילה חמה ופעילה לקהילה שעולים בה רק או בעיקר תכנים פרסומיים שאין בהם ערך אמיתי, הוא מאוד חשוב וקשור בהכרח לניהול נכון והדוק.


בואו נדבר תכלס' על קהילה דיגיטלית שמגדילה מכירות

אם הקהל שלכם הינו מגיל 30 ומעלה, כדאי להקים קהילה בפייסבוק ובנוסף להקים דף נחיתה וליצור איזו הטבה מיוחדת לכל מי שנרשם לקהילה, זה יכול להיות מדריך חינמי, סדרת סרטונים עם מידע בעל ערך, אתגר חינמי, טיפים שישלחו אל הנרשמים בכל יום לוואטסאפ או למייל ועוד.

כבר כאן ניתן להבין, שאם יש לנו סרטונים, כנראה שכדאי להקים גם ערוץ יוטיוב, להעלות אליו את הסרטונים ולהתחיל לפעול להקמת קהילה גם ביוטיוב.


וכאמור, אם יש לכם הרבה טיפים, סרטונים, מידע חשוב, צרפו את האנשים לקבוצה / רשימת תפוצה בוואטסאפ ושלחו את התכנים הללו גם דרך הוואטסאפ.


הדבר נכון גם ללינקדאין ולאינסטגרם, נכון שבכל רשת חברתית או ערוץ תקשורת, צריך לפעול בצורה שונה הנכונה לאותו ערוץ, אבל לפעמים השינויים הם לא גדולים ויש כיום דרכים למנף כל תוכן שאתם מייצרים כך שיתאים לכל אחד מהערוצים שבהם אתם רוצים לפעול.


חשוב גם להתייחס לתחום בו אתם פועלים. אם לדוגמה אם בתחום המזון, התיירות ותחומים שהם מאוד ויזואליים, חשוב להיות באינסטגרם.


אם קהל היעד שלכם בארצות הברית, כנראה שכדאי לכם להשקיע גם בטוויטר ופינטרסט.

אם קהל היעד הוא מנכ"לים, מנהלות רווחה ומשאבי אנוש, הייטק ביוטק וכו', הרי שלינקדאין היא המקום להיות בו.


ושוב נזכיר, את החשיבות של אתר אינטרנט או בלוג, כדי שתופיעו גם לאלו המחפשים בגוגל ומשם הם ירצו להצטרף לקהילה שלכם.


וזה לא נגמר... מה עם פודקאסטים? גם כאן ניתן לפעול ולגרום לאנשים לעקוב אחריכם ולהצטרף לקהילה שמקשיבה לכם.


הקהילה שתקימו יכולה להפוך לרב ערוצית עם השקעה נכונה בעיקר בתכנים, יש פחות חשיבות לכמות ויותר לאיכות. כשיש כל כך הרבה תחרות וכל כך הרבה רעשי רקע, מי שמשקיע באיכות הוא זה שישרוד לאורך זמן והקהילה שלו / שלה, תהיה הבולטת והמשפיעה ביותר.


מה נותנת לכם קהילה דיגיטלית חמה ופעילה?

לקהילה דיגיטלית יש ערך רב למי שחבר בה וגם למי שהקים ומנהל אותה.

אני מעריכה שאנו יודעים מה הערך למי שחבר בה: מידע, טיפים, מענה לשאלות ובעיות ממומחים בתחום, הטבות, תחושת שייכות שמתרגמת לעיתים גם לקשרים עסקיים או חברתיים, מפגשים בעולם הוירטואלי ובעולם האמיתי ועוד.


אבל מה הערך לכם, מקימי ומנהלי הקהילה, שמשקיעים בה זמן רב וכסף?


חברי הקהילה יתפסו אתכם כמומחים בתחום, ככל שתעלו יותר תכנים, תתייחסו ברצינות למה שקורה בקבוצה, תענו על שאלות ותתנו מענה לבקשות.

אתם תגלו שאתם דורשים מעצמכם להיות המומחים בתחום ולכן אתם תשקיעו זמן בלמידה, התנסות בכלים חדשים, קריאת מאמרים בתחום והנגשת כל המידע הזה לקהל שלכם, מה שיוביל לכך שאתם באמת תהפכו ליותר ויותר מומחים ולאוטוריטה בתחום.


תזכו לחשיפה גבוהה, שמתרגמת להרבה מאוד אפשרויות כמו למשל, הזמנה להשתתף בפודקאסטים, תוכניות טלוויזיה, וובינרים ועוד שבדרך כלל תביא לכם עוד חשיפה, עוד חברי קהילה וגם הכנסות והצעות עבודה.


תזכו להרבה הצעות לשיתופי פעולה עם מומחים אחרים בתחום שלכם או בתחומים קשורים, כך נוצרים קשרים עסקיים, נוצרת עוד למידה ועוד התמחות שמתרגמת ליותר לקוחות, מכירות ויותר הכנסות.

גם הלקוחות שכבר יש לכם נחשפים לפעילות שלכם, הם תופסים אתכם כמומחים ולכן בדרך כלל לא יעברו למתחרים, יסכימו לשלם יותר על השירותים והמוצרים שלכם, יהפכו לשגרירים שממליצים עליכם וגם יבקשו יותר שירותים, כי הם יחשפו לעוד אפשרויות. בקיצור, זה עונה על שימור לקוחות.

בקהילה יעלו הרבה שאלות ובעיות ודרך זה, תוכלו להבין את השוק שלכם יותר טוב, את הצרכים של חברי הקהילה, דבר שיעזור לכם לפתח שירותים ומוצרים שנותנים מענה לכאבים, בעיות וצרכים.


בקהילה תוכלו גם לשאול את חברי הקבוצה מה הם היו רוצים לקבל מכם, תוכלו לנסות עליהם מוצרים ושירותים חדשים, כמובן בשקיפות מלאה שלכם מולם ובתמורה לפידבק שלהם שיעזור לכם להפוך את השירות או המוצר לטוב ואיכותי יותר. בדרך כלל הצעות מסוג זה נותנות לחברי הקהילה הרגשת שייכות, כי הם הראשונים, החלוצים, הם עוזרים לקהילה להתקדם ולהתפתח.


קהילה דיגיטלית חמה ופעילה שמנוהלת טוב ונותנת הרבה ערך לחבריה, תהפוך למשהו חי שמפעיל את עצמו, כי כשהקהילה טובה, חבריה הופכים לשגרירים שממליצים לחבריהם להצטרף.


  • כמה פעמים יצא לכם להיות בקבוצת וואטסאפ ולראות איך אנשים כותבים: האם תוכלו לצרף את X וכמה שניות אחר כך אתם רואים שהוא כבר בקבוצה?

  • כמה פעמים יצא לכם לספר לחבריכם על קבוצת פייסבוק שממש כדאי להם להיות בה כי יש בה תכנים מעולים והטבות נהדרות?


כאשר הקהילה הדיגיטלית פעילה ויש בה דיונים עם הרבה ערך, חברי הקהילה נחשפים לפועלם של המנהלים, הם מזהים אותם כאוטוריטה בתחום וחלקם הגדול, כשיצטרכו לקנות או לקבל שירות בתחום זה, יסמכו על המנהלים יותר מאשר על אחרים וירצו לעבוד איתם.


ברמה הפסיכולוגית, יש גם רצון להחזיר למי שנתן לך ערך, וחברי קהילה מחזירים בצורות רבות ובהן פירגון, המלצות, השתתפות בסקרים, עזרה בפיתוח מוצרים, רכישה, הפיכה ללקוחות, הצעה לשיתופי פעולה ועוד ועוד. זאת הסיבה לכך שלמרות המאמץ וההשקעה, בעלי עסקים רבים בוחרים להקים ולנהל קהילות דיגיטליות.


בשורה התחתונה, קהילה דיגיטלית מובילה להגדלת הכנסות וליותר לקוחות כשהקהילה פעילה וצומחת, יורדות גם העלויות הכספיות.


לסיכום,

אם גם אתם רוצים להקים ולנהל קהילה דיגיטלית חמה, פעילה, איכותית ורווחית, צרו איתי קשר לשיחת ייעוץ בת 1/2 שעה ללא תשלום וללא התחייבות, שבה נייצר מפת דרכים להקמת קהילה דיגיטלית להגדלת מכירות, עבור העסק או החברה שלכם.

צרו קשר בטלפון: 050-4042021


23 צפיות0 תגובות

מה עוד תרצו לקרוא?

bottom of page